CONCURSUL NAŢIONAL DE CULTURĂ ŞI SPIRITUALITATE
ROMÂNEASCĂ
Prof. Panduru Corina
În perioada 10–12 mai 2013 s-a derulat Concursul Naţional de Cultură şi
Spiritualitate Românească, un concurs ce a intrat firesc în calendarul
competiţiilor oficiale ale MEN, fiind deja la a treia ediţie. Concursul s-a adresat elevilor de gimnaziu
capabili de peformanţă în domeniul interdisciplinar literatura română –
religie.
Tema competiţiei din acest an a fost
„Lumea între sacru şi profan.” 92 de elevi ai claselor V – VIII, veniţi din
toate judeţele ţării şi din municipiul Bucureşti, au fost găzduiţi la
Mânăstirea Putna, leagănul culturii româneşti, pentru a se confrunta într-un
dialog al literaturii cu religia şi cu arta plastică.
Concursul
valorifică personalitatea culturală deschisă, flexibilă a elevului şi presupune
o ieşire din canon şi o intrare în universul cultural. Este axat pe o
componentă aparte din competenţele cheie – sensibilizarea culturală – ceea ce
nu se prea regăseşte la alte concursuri.
Obiectivul competiţiei vizează
valorificarea potenţialului creativ al elevilor prin dezvoltarea capacităţilor
acestora de a înţelege şi de a exprima, în viziunea lor, perspectiva despre
lume, despre condiţia umană sau despre artă, în maniera în care ele sunt
reflectate în literatură, prin valorificarea elementelor religioase.
MEN a acordat trei premii şi cinci menţiuni
pentru fiecare nivel (cls. V-VI şi VII-VIII). Şi în acest an, Gorjul a fost
reprezentat cu succes, echipajul obţinând o menţiune şi un premiu special. Eleva
Pascu Iulia de la Şcoala Gimnazială „Constantin Săvoiu” s-a situat pe locul al
IV-lea în clasamentul naţional, cu 95 de puncte din 100 posibile. Această reuşită
a încununat munca şi orele de pregătire ale elevei, îndrumate îndeaproape şi cu
mult profesionalism de profesoarele de română şi de religie. Premiul special
oferit de organizatori a fost obţinut de eleva Firiza Ştefania de la Şcoala
Generală „Sfântul Nicolae”.
Evaluarea
a vizat atât scrierea despre textul literar/nonliterar, cât şi despre mesajul
imaginii plastice, reflectând relaţia dintre conceptul de sacralitate şi
reprezentarea iconografică, la nivelul componentei estetice şi de simbolizare.
Cele două eleve au dovedit încă o dată,
prin rezultatele obţinute, valoarea învăţământului şi a dascălilor gorjeni.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu