Translate

duminică, 25 martie 2012

Pledoarie pentru lectură

PLEDOARIE PENTRU LECTURĂ


CORINA PANDURU, prof. lb. română, Şcoala Generală „C. Săvoiu”

Proiectul educaţional ,,Cartea – fereastră spre lumină” a apărut din dorinţa de a stimula interesul pentru lectură al elevilor, acum când aceştia, atraşi tot mai mult de mijloacele moderne, uită că, de fapt, cartea a fost şi este un bun de valoare, un tezaur în care se concentrează gândurile şi experienţa omenirii, pentru a se transmite urmaşilor.
Acest proiect este iniţiativa unui colectiv mai larg de cadre didactice ale instituţiilor de învăţământ partenere coordonatoare (Şcoala „Constantin Săvoiu” Târgu-Jiu, Asociaţia Învăţătorilor Teleormăneni, Liceul Teoretic „Henri Coandă” Craiova) şi a fost determinat de rezultatele anterioare obţinute cu elevii la concursul de creaţie literară „MULT E DULCE ŞI FRUMOASĂ…” desfăşurat în cadrul festivalului internaţional „LIMBĂ, OBICEIURI, TRADIŢII”, la concursul naţional de creaţie literară „CULORILE COPILĂRIEI” desfăşurat în cadrul simpozionului naţional „EDUCAŢIA ÎN CONTEXT EUROPEAN”, la concursul naţional „FLORILE CÂMPULUI ÎN LADA DE ZESTRE A BUNICII” precum şi de implicarea activă a elevilor şi a cadrelor didactice din toate judeţele partenere în proiecte şi programe educaţionale.
Elevii trebuie să ştie că doar cartea poate fi un prieten care îi învaţă multe şi le îmbogăţeşte sufletul şi mintea. Cartea este una dintre marile bogăţii ale vieţii. Lectura ne introduce în viaţa celor care le-au scris şi astfel, devenim moştenitorii lor. În educarea şi instruirea elevilor, lectura ocupă un loc important. Acest lucru se observă la cei cu o lectură suplimentară bogată şi variată: au cunoştinţe vaste şi posedă posibilităţi de expunere şi argumentare mai mari. Am dorit să-i atragem pe şcolarii noştri în realizarea acestui proiect pentru a-i învăţa să-şi aleagă cărţile pentru lectură şi să procedeze corect atunci când citesc o carte. Considerăm că nu este suficient ca în citirea unei cărţi, micul cititor să înţeleagă numai acţiunea, ci să aprecieze şi frumuseţea imaginilor, a expresiilor artistice.
Dialogul permanent care se naşte în acţiunile educative între elevi – bibliotecari – părinţi nu reprezintă un simplu act de comunicare, ci de căutare de soluţii la problemele pe care le ridică realizarea fiecărei activităţi. Pentru a realiza acest dialog, învăţătorii, profesorii de limba română şi diriginţii vor colabora continuu cu doamnele bibliotecare şi cu părinţii. Prin modul în care vom organiza, desfăşura şi realiza întreaga paletă de activităţi, vom reuşi să dezvăluim elevilor frumuseţea lecturii, satisfacţia împlinirii diverselor activităţi, descoperirea dragostei pentru lectură.
Elevii vor realiza progresul pe care l-au făcut de la o clasă la alta în ceea ce priveşte cititul, lectura suplimentară, creativitatea.
Am lăsat loc spontaneităţii şi actului liber, am valorificat fiecare moment, schimbul de idei sau sentimente, antrenând astfel întreaga personalitate a copiilor.
Proiectul îşi propune să confrunte idei şi metode, căi şi modalităţi originale prin care cadrele didactice de astăzi contribuie la dezvoltarea dorinţei de lectură suplimentară a elevilor, la consolidarea deprinderilor de receptare a mesajului scris. Totodată, manifestările artistice menite să dezvăluie izvoarele vii ale cititului, situaţiile concrete de culegere, interpretare, reprezentare au ca finalitate descoperirea adevăraţilor moştenitori ai tezaurului cultural al poporului nostru, nesecat in contextul multiculturalităţii europene.
Vă invitam să călătorim cu cartea. Vom întâmpina păsările călătoare, împreună cu Vasile Alecsandri, îl vom ruga pe Ion Creangă să ne spună poveşti, ne vom plimba prin codrii lui Mihai Eminescu. Apoi vom adormi de teama lupilor din crâng (ce fură „copiii care plâng”) ai lui George Coşbuc. Vom aţipi doar. Nu avem timp de pierdut. Ne aşteaptă Elena Farago, împreună cu Emil Gârleanu, în lumea micilor vieţuitoare.
Când soarele va fi la amiază, avem întâlnire cu Tudor Arghezi la prisacă, iar „unde fugim de acasă” ne va spune Marin Sorescu. Dar nu trebuie să stăm prea mult în „Recreaţia mare” ca Mircea Sântimbreanu pentru că ne aşteaptă Ion Agârbiceanu. Cu el vom asculta cântecul apelor şi vom paşte oile la marginea pădurii. Să nu vă fie teamă dacă Nina Cassian ne va trimite în întâmpinare doi pui de tigru. Ei abia aşteaptă să ne povestească prin câte au trecut în cei „doi ani de vacanţă”.
S-ar putea să ne prindă iarna în pădure şi atunci vom împodobi „brădănelul” lui Nicolae Labiş.
Vom aştepta să vină primăvara, ca să ne putem juca în grădina Anei Blandiana. Acolo veţi putea face ce vreţi şi nimeni nu se va supăra dacă vreunul va ajunge „corigent la limba română”.
Dacă nu sunteţi obosiţi, vom trece graniţa, unde ne aşteaptă o lume de poveşti la fel de minunată. Ne vom întâlni cu Alice în ţara ei minunată, îl vom însoţi pe Buratino, vom admira vitejia unei răţuşte, vom fi cu inima alături de Heidi, vom afla ce mănâncă crocodilul la cină………
Nu vă grăbiţi, copii! Călătoria cu cartea nu trebuie să se termine repede!
Aşezaţi cu grijă în sufletul vostru toată înţelepciunea din paginile ei şi, dacă veţi simţi că inima voastră bate mai tare, veţi fi, cu siguranţă, cei mai bogaţi oameni din lume, iar Petre Ispirescu vă va dărui „ Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte”.

Niciun comentariu: